Langkau ke kandungan utama

PERNIAGAAN AKHIRAT.

DUNIA AKHIRAT ADALAH SATU.



Dalam masyarakat Melayu kita hatta di kalangan cerdik pandai serta para dai ( Pendakwah ) sudah menjadi darah daging dengan pandangan yang sering menyatakan: "Dunia hendak juga, Akhirat hendak juga." Fifty-fiftylah; 50 peratus untuk dunia, 50 peratus untuk Akhirat." Kepada mereka yang berfahaman fiffty-fifty, ini hanya dengan melaksanakan solat, haji, puasa, doa, tahlil, baca Al Quran, maulid Nabi dan israk mikraj itu saja yang dikatakan amalan Akhirat.


Apabila kita bertani, berniaga, berkebun, berternak, kerja pejabat, kerja kilang, bersukan, bersukaria dan memimpin masyarakat pula dianggap amalan dunia; kalau begitu ia tidak perlu lagi diselaraskan dengan ajaran Islam. Seolah-olah amalan dunia dan amalan Akhirat itu terpisah-pisah. Perkara dunia lain; Perkara Akhirat itu lain pula.
Kekeliruan ini perlu diperbetulkan. 


Kita kongsikan disini apa yang dipelajari dan difahamkan melalui kuliah yang disampaikan oleh guru mursyid kita iaitu Abuya Imam Ashaari At Tamimi. Beliau huraikan hujah-hujah untuk mereka yang keliru, setakat yang diizinkan oleh Allah SWT. Mari bersama-sama kita mengkaji ketidakbenarannya mereka dan tidak berhati-hatinya memberi pengertian dunia dan Akhirat itu.


Sebelum itu mari kita lihat pengertiannya yang sebenarnya satu persatu. Pertama. Apa itu dunia? Dunia yang dimaksudkan disini ialah sesuatu yang dibuat atau dikerjakan yang tidak mendatangkan pahala di Akhirat atau tidak mendapat keredhaan ALLAH  SWT. Kedua. Apa pula pengertian Akhirat? Akhirat ialah sesuatu perkara yang dibuat atau yang dikerjakan bagi membolehkan kita mendapat pahala dan ganjaran atau mendapat keredhaan ALLAH  SWT.


Mari kita datangkan beberapa contoh perbuatan-perbuatan atau pekerjaan sama ada ia akan menjadi ibadah (amalan Akhirat) atau ia menjadi amalan dunia. ( tidak dapat pahala ). Setiap pekerjaan itu akan menjadi amalan Akhirat (ibadah) dan diberi pahala jika ia mengikut lima syarat seperti dibawah ini:

1. Niat mesti betul.
2. Perkara yang hendak dilakukan itu mengikut syariat.
3. Pelaksanaan hendaklah betul mengikut syariat.
4. Natijahnya hendaklah betul.
5. Jangan meninggalkan ibadah yang asas dalam ajaran Islam.

Tegasnya, sesuatu perkara atau pekerjaan yang kita laksanakan akan jadi amalan Akhirat (diberi pahala) bila menempuh limasyarat tadi. Jika sebaliknya tidak menempuh lima syarat itu , jadilah dia amalan dunia. Ertinya tidak mendapat keredhaan ALLAH SWT (ia tidak dapat apa-apa pahala ). Adakalanya berdosa pula. Ini memberi maksud, perkara yang sama tadi juga akan jadi amalan dunia atau amalan Akhirat. Bukan dua perkara berlainan atau dua perbuatan yang berlainan.


Untuk mudah memahaminya, di sini saya datangkan beberapa contoh, sama ada suatu perkara atau perbuatan itu akan menjadi amalan Akhirat atau amalan dunia bergantung kepada lima syarat dan kaedah-kaedah yang dibentangkan di atas tadi. Kita bahagikan contoh-contoh ini kepada beberapa bahagian:


Contoh Berpakaian,
Berpakaian boleh jadi amalan Akhirat dan boleh jadi amalan dunia.
Ia akan menjadi amalan Akhirat bila menempuh lima syarat:
1. Niat memakainya kerana menutup aurat seperti yang diperintahkan ALLAH bukan untuk bermegah-megah.
2. Jenis pakaiannya sah mengikut syariat; yakni tidak sutera dan emas bagi lelaki.
3. Perlaksanaannya hendaklah betul yakni menutup seluruh kawasan aurat seperti yang ditetapkan syariat.
4. Natijahnya hendaklah betul seperti dia berpakaian itu untuk solat, berhadapan dengan manusia bukan untuk ke tempat-tempat maksiat.
5. Tidak meninggalkan ibadah yang asas yakni Dalam berpakaian itu tidak sampai meninggalkan mempelajari hal-hal aqidah, tidak tinggalkan solat dan puasa.

Ditegaskan sekali lagi, kalau cukup kelima-lima syarat di atas maka jadilah berpakaian itu amalan Akhirat (ibadah). Tapi kalau sebaliknya yakni tidak melakukan kelima-lima syarat tadi maka jadilah berpakaian tersebut amalan dunia. Ia tidak jadi ibadah, maka tidak dapat apa-apa pahala dari ALLAH.

Contoh lain perniagaan.
Perniagaan boleh jadi amalan Akhirat dan boleh jadi amalan dunia. Ia akan menjadi amalan Akhirat bila menempuh lima syarat:
1. Niat berniaga kerana hendak mencari rezeki yang halal seperti yang diperintahkan ALLAH bukan untuk menanggung diri dan dibawah tanggungan yang ada.
2. Jenis perniagaan sah menurut syariat;yakni tidak menjual arak, judi dan lain-lain yang dilarang oleh Tuhan.
3. Perlaksanaannya hendaklah betul yakni timbangannya betul dan tidak ada penipuan dalam perniagaan.
4. Natijahnya hendaklah betul seperti dia tidak menzalimi pelanggannya. Berniaga bila sampai masa kena keluar zakat dia mengeluarkannya.
5. Tidak meninggalkan ibadah yang asas yakni dalam masa berniaga bila masuk waktu solat dia melakukannya. Ertinya tidak meninggalkan solat dan sebagainya.


Jelas hatta pada pakaian dan berniaga pada lahirnya memang dunia kalau menempuh lima syarat tadi. Ertinya amalan lahirnya tadi nampak dunia tetapi bila menempuh lima syarat tersebut ianya sudah jadi amalan untuk Akhirat. Ertinya kita dapat keuntungan didunia hasil perniagaan tadi dan dia juga jadi amalan dan bekalan kita di Akhirat nanti. 


Ditegaskan sekali lagi, kalau cukup kelima-lima syarat di atas maka jadilah berpakaian dan berniaga itu amalan Akhirat (ibadah). Tapi kalau sebaliknya yakni tidak melakukan kelima-lima syarat tadi maka jadilah berpakaian dan berniaga tersebut amalan dunia. Ia tidak jadi ibadah, maka tidak dapat apa-apa pahala dari ALLAH.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…