Langkau ke kandungan utama

TEKNOLOGI ROH.

ADA SATU KELOMPOK MEMILIKI TEKNOLOGI ROHANI.
( DOA SENJATA ORANG MUKMIN ).

Perkataan Ikhwan adalah dari bahasa Arab: أخ - اخوان yang bermakna saudara. Makna 'saudara' itu luas,  bukan hanya kerana ikatan adik-beradik atau anak-anak dari satu ibubapa. Ikhwan juga boleh bermakna saudara kerana ikatan agama. Dalam Al-Quran disebutkan: 
" Orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara"
 ( Al-Hujuraat: 10).


Namun ada satu istilah Ikhwan yang disebut oleh Rasulullah SAW khusus sebagai gelaran kepada pejuang-pejuang Islam akhir zaman yang menjadi pendokong utama perjuangan Imam Mahdi. Mereka bukan sekadar orang-orang beriman (mukmin) biasa, tetapi pilihan dari kalangan mukmin.


Mereka bersaudara kerana keimanannya. Persaudaraan Ikhwan itu ibarat seibu dan sebapa. Cita-cita mereka adalah satu. Cara hidup dan pakaian mereka adalah satu. Kehendak mereka sangat kuat. Kalaulah gunung yang nak dipindahkan, nescaya mereka mampu memindahkan dari tempatnya. Begitulah Ikhwan yang digambarkan dari atsar (ucapan) Sayyidina Ali dan itulah ciri-ciri yang Rasulullah SAW sampaikan. 


Mereka itu diikat oleh satu pemimpin, iaitu mereka didisiplinkqn dalam Jemaah tariqat. Mereka  mempunyai cara berperasaan yang satu, cara berfikir dan bertindak pun selari, samada dengan pemimpin atau sesama pengikut. Apabila mereka diarahkan, terus sahaja faham, kerana fikiran dan perasaan mereka sama. 


Mereka melihat atau menilai sesuatu perkara itu dengan kayu ukur yang sama sebab itu hasil penglihatan dan penilaian mereka sama. Seringkali arahan itu tanpa perlu bercakap, kerana perasaan, keinginan dan cita-cita mereka dengan pemimpin sentiasa selari. Kalau mereka bertemu atau berkumpul bukan untuk berunding menyamakan pendapat tetapi untuk mengisytihar sahaja tindakan yang memang telah dipersetujui sebelum bertemu. 


Jauh sekali dari berbalah atau bergaduh kerana berbeda pendapat. 
Bagaimana Ikhwan itu boleh jadi selaras fikiran, perasaan dan tindakannya? Ini kerana roh, yakni raja dalam diri mereka itu sama. Bagaimana roh boleh sama sedangkan jasad mereka terpisah satu sama lain? Inilah keajaiban roh. Roh adalah unsur dalam diri manusia yang boleh berhubung satu sama lain walaupun jasad orang itu tidak bertemu. 


Untuk lebih mudah faham mari kita lihat teknologi atau sistem telefon selular. Cara kerja sistem telefon selular ialah microchip dalam simkad telefon boleh berhubung dengan satelite dan satelite menghubungkannya dengan microchip di simkad telefon yang lain. Dengan sistem kerja itu, maka kita menghantar dan menerima maklumat dari telefon kita kepada telefon orang lain, samada dalam bentuk tulisan, percakapan dan gambar.


Teknologi roh Ikhwan jauh lebih canggih dari sistem telefon selular itu. Roh seorang Ikhwan dapat berhubung dengan roh ikhwan yang lain tanpa sebarang media lahir. Sedangkan teknologi telefon selular sangat bergantung kepada media lahir seperti microchip, satelite, pemancar, ibusawat, operator dan sebagainya. Kelajuan teknologi telefon selular juga sangat dipengaruhi oleh alam seperti bentuk muka bumi, cuaca dan jarak. Sedangkan kelajuan teknologi roh bebas dari pengaruh alam tersebut. 


Roh ikhwan dapat menghubungi roh pemimpin dan sesama pengikut sekelip mata sahaja. Roh memiliki sistem atau teknologi yang paling ajaib: 1. Roh  mampu berhubung dengan roh-roh lain bahkan boleh berhubung dengan Allah. 2. Roh berhubung tanpa perlu media lahir. Sedangkan kalau jasad berhubung kena bertemu. Akal berhubung memerlukan media seperti telefon, buku, internet dsb.
3. Roh adalah dimensi yang berbeza, tidak dipengaruhi oleh alam, jarak dan masa. 4. Roh mampu berhubung serentak dengan seberapa banyak sasaran yang dia mahu dengan izin Allah.


Bagaimana roh-roh ikhwan boleh jadi secanggih itu? Syarat utamanya ialah pastikan roh itu benar-benar menjadi raja dalam kerajaan dirinya. Ertinya, ikhwan itu telah berjaya menundukkan nafsu dan akalnya sehingga menjadi taat sahaja kepada rohnya. Roh benar-benar berkuasa dalam diri, bebas merdeka, mampu bergerak kemana sahaja tanpa diganggu oleh akal dan nafsunya. Maka roh yang beginilah yang mampu berhubung dengan roh pemimpinnya. 


Roh ikhwan itu berjaya menghadirkan roh pemimpin 100% ke dalam dirinya. Jadi, hakikatnya roh pemimpin itu yang menjadi penasihat roh Ikhwan. Segala keputusan roh Ikhwan adalah dari roh pemimpinnya. 
Jadi kalau semua roh ikhwan itu menghadirkan roh pemimpin, maka jadi samalah perasaan mereka. Sebab itulah bila diberi sahaja arahan, mereka terus faham dan taat untuk bertindak. 


Jika masih diarah-arahkan, disuruh-suruh, dipaksa-paksa untuk bertindak, ertinya kita masih belum serius mengusahakan ciri-ciri ikhwan tersebut. Roh belum menjadi raja diri sepenuhnya kerana masih diganggu dan digugat nafsu dan akal. Ertinya, kita masih belum jadi orang roh. Bila mendapat arahan kita masih fikir-fikir,  nak taat atau tidak, nak buat segera atau tunggu dulu. Atau masih mentafsir-tafsir dan mengandai-andai sendiri.  


Itu menunjukkan roh kita belum selari. Lebih-lebih lagi bila pemimpin sedang diganggu dan digugat, bila jemaah sedang dipecahbelah, kita tak rasa pun nak bela. Atau kalau dah rasa pun tapi tak tahu macamana nak bela. Atau kalau dah bela pun tapi tak serius. Itu menunjukkan kita masih belum selari dengan pemimpin. Kita masih gagal menghadirkan roh pemimpin ke dalam diri kita.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…