Langkau ke kandungan utama

MEDAN SIFFIN MEYERLAHKAN TOKOH SYIAH.


ABDULLAH BIN SABA' TOKOH SYIAH.

( Kompleks sejarah di Iran ).


Peperangan Syiffin. Terkenal dalam sejarah iaitu Peperangan Islam-Riddah merupakan peperangan menentang kelompok pemberontak yang mengisytiharkan perang ke atas kerajaan Khulafa al-Rasyidin pimpinan Saidina Abu Bakar selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. Selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W, umat Islam berada di dalam keadaan tidak tenteram. Dengan ketiadaan pemimpin, umat Islam ketika itu kelihatan berpecah-belah terutama di antara golongan Ansar yang terdiri daripada suku kaum Aus dan Khazraj.Namun dengan kebijaksanaan beberapa orang sahabat besar seperti Abu Bakar, Umar Al-Khattab, Abu Ubaidah Al-Jarrah, Abdur Rahman ibn Auf dan yang lainnya keadaan itu dapat didamaikan dan hasilnya Abu Bakar dilantik menjadi khalifah yang pertama,


Abdullah bin Saba' melakukan berbagai tipu helah, mengatur stratigi, dan perancangan ( manuver ) memporak perandakan sekaligus menyebarkan berita-berita palsu yang disaluti begitu cantik dengan menampakan kecintaannya kepada Ahlu Bait. Dengan sebuah gerakan ter organisasi dia cepat memperoleh pengikut sehingga melahirkan sebuah aliran sesat Syiah. Ada beberapa ajaran sesat yang dia kembangkan keberbagai negeri Islam seperti menyatakan bahwa Ali bin Abi Thalib adalah orang  yang paling berhak meneruskan tampuk pimpinan setelah Rasulullah Saw. sedangkan Abu Bakar dan Umar bin Khatab telah merampas hak kepemimpinan itu dari Ali. Siasah inilah yang dia jadikan senjatanya.


Stratigi tersebut untuk menfitnah kaum muslim dan memecah kesatuan mereka. Bahkan para pengikutnya (yaitu kaum saba'iyyah) memasukkan doktrin Yahudi ke dalam Islam, seperti raj'ah dan al-washâya. Bahkan sebagian dari mereka menuhankan Ali, dan menyatakan bahwa Ali adalah Allah yang patut disembah. Padahal Ali sendiri membatah pendapat ini. Mereka pernah datang kepada Ali dan berkata," Kamu adalah Dia." Ali bertanya, "Dia siapa?" mereka mejawab," Kamu adalah Allah."Ali kemudian mengumpulkan mereka, lalu menyuruh Qanbar, seorang pembantunya untuk menyiapkan api, kemudian Ali membakar mereka.


Setelah Sayyidina Ali memjatuhkan hukuman ke atas mereka, malah mereka semakin yakin dengan ketuhanan Ali. Mereka mengatakan. "Hanya Allah yang menghukum hambanya dengan api, maka sekarang jelaslah bahwa kamu adalah Allah." Dan doktrin ini sudah pasti adalah sebuah penyimpangan besar, bahkan Ali sendiri telah menyangkal dan menolak anggapan mereka.


Memang benar, sebenarnya pada awal munculnya masyarakat Islam masa Nabi di Madinah, Islam sudah mengajarkan bagaimana menjadi peradaban yang toleransi dengan peradaban lain, bahkan tercatat dalam Quran bahwa masyarakat minoriti  Muslim di masa periode Makkah –sebelum Hijrah− memperlihatkan simpati ketika Rom dikalahkan oleh Persia, contoh lainnya adalah ketika muslim Makkah hijrah ke Habasyah negeri yang diperintah raja Najasyi yang beragama Nasrani rasulullah meminta mereka untuk menghormati agama penduduk setempat, dan ketika dipersilahkannya utusan Nasrani Najran untuk beribadah  di masjid Nabi.


Dua kuasa besar iaitu Rom dan Parsi rasa tercabar ketika kebangkitan Islam pertama yang pada awalnya mereka tidak rasa tercabar. Tetapi lambat laun, keberadaan Islam yang menjelma sebagai peradaban baru, dinilai oleh dua kuasa besar Rom dan Parsi sebagai ancaman yang berbahaya. Padahal di masa nabi, kekuasaan Islam hanya terbentang di semenanjung Jazirah Arab saja, sama sekali tidak ada ekspansi ke luar, ke wilayah tetangga tersebut. Akan tetapi ketika tentara Rom mulai terkonsentrasi di kawasan Tabuk dan Mut'ah untuk memerangi Madinah maka Nabi Muhammad melihat perlunya untuk mempertahankan diri dari ancaman luar dengan menyongsong musuh di medan perang. Maka semenjak itu Islam menjadi peradaban baru yang tercabar oleh dua kuasa besar tersebut.


Maka bemula pertembungan dengan Persia di perang Qadisiyah dan Nahawand di era Umar Bin Khatab, dan pasukan Roma terpaksa dipukul mundur menyebrang lautan oleh pasukan Islam dengan dikuasainya seluruh Syams serta Afrika Utara.Setelah melihat negara pemerintahan mereka porak-poranda oleh pasukan Islam, maka mulailah benih-benih kebencian muncul didalam sanubari bangsa asing, Meskipun sebenarnya Islam mampu mewujudkan stabilitas dan keadilan sosial yang jauh lebih baik dari penguasa sebelumnya.


Maka kita lihat pembunuh Umar Bin Khatab, Abu Lu'lu'. Dari mana asalnya? Ya, dari Persia dan beragama Majusi. Boleh dipahami dari sini bahwa sebagian orang Persi tengah menjalankan konspirasi untuk membalas dendam dengan dasar sentimen keagamaan dan kesukuan. Dan bermula dari sinilah konspirasi-konspirasi tersebut terus berkembang hingga terbunuhnya Utsman Bin Afan dengan hasutan Abdullah Bin Saba' dan selanjutnya khalifah Ali Bin Abi Thalib Ra. jatuh dibunuh oleh Ibnu Muljam.


Sayyidina Ali yang turut terjun ke medan peperangan bersama Rasulullah SAW. Sayyidina Ali terkenal sebagai seorang yang sangat pemurah. Sewaktu hidupnya, beliau yang miskin, sangat suka membantu janda-janda dan anak-anak yatim tanpa pengetahuan mereka. Beliau selalu meletakkan makannan di pintu-pintu rumah mereka di waktu malam. Setelah beliau meninggal, barulah mereka tahu bahawa selama ini mereka mendapat makanan dari Sayyidina Ali kerana setelah beliau tiada maka mereka tidak lagi mendapat makanan di pintu rumah mereka. 


Sayyidina Ali adalah seorang Sahabat Rasulullah SAW yang sangat cerdik dan luas ilmunya. Rasulullah SAW pernah menyebut bahawa Sayyidina Ali adalah gudang ilmu. Setelah kewafatan Khalifah ketiga yakni Khalifah Uthman Ibnu Affan maka Sayyidina Ali dilantik sebagai Khalifah yang keempat. Kata Sayyidina Ali: Allah SWT mengetahui betapa aku tidak suka memimpin pemerintahan atau memegang kekuasaan di kalangan umat Nabi Muhammad SAW sebab aku mendengar sendiri baginda bersabda, " Tidak ada seorang penguasa pun yang memerintah umatku, yang kelak tidak akan dihadapkan kepada rakyatnya, untuk diperlihatkan catatan-catatan perbuatanya. Jika dia seorang yang adil, maka selamatlah. Tapi jika dia seorang yang berlaku zalim, akan tergelincirlah ke dalam Neraka. 


Allah SWT mentakdirkan Sayyidina Ali meninggal dunia pada 17 Ramadhan tahun 40 Hijrah. Ketika beliau sedang berjalan menuju ke masjid untuk sembahyang Subuh, tiba-tiba muncul Abdul Rahman bin Muljam dengan pedang terhunus. Pedang itu telah mencederakan Sayyidina Ali dengan parah hingga beliau rebah. Sayyidina Ali kemudiannya telah diusung pulang ke rumahnya oleh Sahabat. Ketika itu ramai yang ingin membalas dendam tetapi Sayyidina Ali sendiri dengan lapang dada dan ikhlas langsung tidak menyebut tentang balas dendam. Umat Islam merasa sedih melihat keadaan sayyidina Ali yang semakin lemah. 


Sayyidina Ali tahu bahawa sudah hampir masanya untuk beliau menyusuli Rasulullah SAW dan tiga orang Khalifah baginda sebelum ini. Dalam keadaan sangat yang sungguh berat itu, Sayyidina Ali sempat berwasiat: Ku wasiatkan kepada kalian supaya tetap bertaqwa kepada Allah. Janganlah kalian mengejar-ngejar dunia walau dunia mengejar kalian dan janganlah menyesal jika ada sebahagian dunia itu terlepas darimu. 


Hendaklah kalian mengatur baik-baik urusan kalian dan jagalah hubungan persaudaraan antara kalian. Ketahuilah, pertengkaran itu merosakkan agama dan ingatlah bahawa tidak ada kekuatan apa pun selain atas perkenan Allah. Perhatikan anak-anak yatim agar jangan sampai mereka kelaparan dan jangan sampai kehilangan hak. Perhatikan Al Quran, jangan sampai kalian mendahulukan orang lain dalam mengamalkannya. Perhatikan tetangga kalian sebab mereka adalah wasiat Nabi kalian

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N