Langkau ke kandungan utama

PENDIDIKAN ORANG DEWASA.

PENDIDIKAN REMAJA.


Tuhan ciptakan manusia mempunyai kecenderungan dan kebolehan tidak sama. Ada yang dilebihkan akalnya. Adapula mempunyai jiwa yang besar dan lain-lain lagi. Ibu bapa dirumah dan guru-guru di sekolah kena peka hal tersebut. Mana-mana kecenderungan yang baik didorong dan dibantu mana mana yang perlu. Mari kita berkongsi lagi bagaimana Abuya melakukan pendidikan yang praktikal. Ketika umur saya masuk sekolah menengah atau berumur 13 tahun saya telah mula didedahkan keluar dengan masyarakat. Iaitu setiap kali Abuya keluar berdakwah samada berdakwah dipusat pengajian tinggi atau undangan berdakwah ke masjid. 


Saya dibawa bersama mengikuti program ceramah yang dilakukan Abuya. Dalam perjalanan Abuya akan meninjau pemikiran saya dengan soalan atau penceritaan. Contoh soalannya, golongan yang datang mendengar kuliah tadi ramai dikalangan orang muda atau orang tua. Apa respon mereka?Pendekatan tersebut memotivasikan diri saya supaya berusaha memahami kuliah yang diikuti dan juga peka dengan apa yang berlaku didalam majlis tersebut. Cara tidak langsung mendisiplinkan diri saya aspek ilmu dan kepekaan apa yang berlaku disekeliling diri. Cara didikan praktikal tersebut sangat memberikan kesan kepada diri saya tentang aspek ilmu dan pengalaman berdepan dengan manyarakat. 


Mencungkil bakat kepimpinan dan menyuburkannya secara bersahaja dan praktikal. Mengenali kelompok masyarakat di masjid dan masyarakat kampus pengajian tinggi. Contoh minta saya sinaraikan soalan yang sering di ajukan dalam masjid begitu juga dengan soalan sering dimajukan oleh masyarak pelajar pengajian tinggi. Dari soalan tersebut saya di kenalkan dengan kategori masyarakat yang mendengar kuliah Abuya tersebut.Dalam aspek ilmu, Imam al-Ghazali menyarankan agar sejak kecil anak-anak diajarkan al-Qur’an, Hadits, dan cerita-cerita orang saleh. 


Hal tersebut menurutnya akan menanamkan kecintaan kepada al-Qur’an, Hadits dan juga kepada orang-orang saleh. Selain itu, ilmu yang penting untuk diajarkan kepada anak-anak sejak kecil adalah ilmu syair-syair yang Islami. Hal ini untuk menanamkan cinta keindahan kepada mereka sejak dari kecil lagi. Ada masa nanti Abuya minta saya bersedia mengisi program. Bermula dengan menggantikan programnya sekali sekala. Setelah terbiasa saya menggantikan programnya maka saya diminta lakukannya sendiri. Kemudian Abuya minta saya meneruskan  mencari program dan mengisinya sendiri. 


Begitulah pendedahan disiplin ilmu secara praktikal. Di dalam mendidik anak Imam al-Ghazali mengingatkan pentingnya disiplin. Dan dalam praktikalnya  harus disertai keadilan. Jika anak melakukan suatu kebaikan, hendaknya orangtua menghargainya, memujinya bahkan jika perlu memberinya hadiah yang menggembirakan hatinya. Hal ini penting untuk memotivasi anak untuk mencintai kebaikan dan terus berbuat kebaikan. Sebaliknya, jika anak melakukan kesalahan, maka orangtua tidak boleh lalai. Orangtua harus memperhatikannya dengan seksama. 


Jika ia mengulangi kesalahan untuk yang kedua kalinya maka hendaknya diberi nasehat secara individu, tidak di hadapan orang lain. Namun nasehat ini tetap disertai peringatan yang tegas agar si anak tidak mengulangi kembali kesalahannya. Dalam melaksanakan disiplin, orangtua harus berwibawa di hadapan anaknya. Ayah maupun ibunya hendaknya selalu menjaga ucapan maupun sikapnya di hadapan anaknya. 


Dengan demikian orangtua bukan sekedar memberi contoh yang baik, tapi juga menjadi contoh yang baik.Selain itu orangtua harus menanamkan sifat berani kepada anak-anaknya. Sehingga jika suatu hari dia mendapat teguran, bahkan hukuman fizik yang proporsional dari gurunya di sekolah dia akan sabar menjalani hukuman itu, tidak memberontak lalu mengadukan masalahnya itu kepada orangtua.
Pendekatan pendidikan praktikal dan rialiti menjadikan diri kita orang berjiwa besar dan mempunyai keyakinan diri. 


Ini apa yang saya alami sendiri ketika berurusan dengan beberapa universiti di Timur Tengah. Contoh seperi Universiti Azhar di Mesir, Univesiti Sadam Hussain di Baghdad, dan universiti Uzbikistan. Setelah universiti-universiti tersebut melihat keupayaan pelajar-pelajar yang di kirim oleh Abuya yang berkmampuan mereka sangat yakin dengan pendidikan yang Abuya lagang. Ini bukti yang jelas ketika saya buat pengurusan bagi pihak Abuya dengan membawa sijil dari sekolah Abuya.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…