Langkau ke kandungan utama

MYANMAR ATAU BURMA.

SEJARAH AWAL NEGARA MYANMAR. 



Kaum-kaum yang terdahulu dimuatkan begitu banyak sekali di dalam Al-Quran, oleh itu kita kena ambil perhatian dan renungkan . Kebanyakkan kaum ini menolak kebenaran yang dibawa para rasul. Bangsa yang akan musnah apabila kemanusian tercabut daripada dirinya. Manusia itu sendiri campakkan dirinya dalam kerosakakan dan kemusnahan. Kerana manusia ini melawan fitrahnya sendiri. Contoh masih ada lagi manusia yang tak bertamadun seperti apa yang berlaku di Myanmar. Seperti mana kita sedia maklum umat islam Rohingnya di Myammar telah dibunuh dengan kejam oleh sami-sami budha disana. Umat Islam disana telah diusir keluar dari myamar. Malahan ada dikalangan mereka telah dibakar hidup-hidup oleh kumpulan sami budha dinegara tersebut namun tiada sebarang tindakan diambil. 



Kaum Nabi Nuh a.s yang tenggelam di bawah air banjir yang mengerikan...Kaum 'Ad yang telah ditimbus oleh ribut pasir yang tiada hentinya...Kaum nabi a.s. yang mengamalkan liwat dan telah dihapuskan daripada muka bumi dengan aliran larva serta gempa bumi...Bagi mereka yang pernah berkunjung ke Negara Jordan terdapat sebuah tasek yang dikenali dengan "Laut Mati dalam bahasa Arab disebut bahrulmait ( بحر الميت ). Tasik tersebut bersempadan dengan Israel sekarang.


Askar-askar Fir'aun yang telah hilang didalam laut...Dan banyak lagi kerajaan-kerajaan silam yang telah dihapuskan dari muka bumi ini oleh Allah kerana durhaka mereka..."Yang demikian, ialah sebahagian dari khabar berita penduduk negeri-negeri (yang telah dibinasakan), kami ceritakan perihalnya kepadamu (wahai Muhammad). Di antaranya ada yang masih wujud (sisanya yang dapat disaksikan), dan ada pula yang telah hancur lebur (dan hilang lenyap."
( Surah Hud 11:100 ).

"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka)."
(Al-'Ankabuut 29:14)


Satu etnik melayan etnik yang ada didalam negara itu sendiri seperti binatang. Inilah yang berlaku kepada etnik Rohingya. Bangsa yang kejam dan zalim begini banyak Tuhan ceritakan dalam Quran, mereka telah Tuhan hapuskan di muka bumi ini. SEJARAH AWAL NEGARA MYANMAR. Negara Myanmar yang dikenali sebagai Burma pada dahulunya mempunyai tanah seluas 676,000 persegi yang diduduki lebih daripada 50 juta penduduk. 


Negara ini berkongsi sempadan antara 6000 kilo meter panjangnya dengan negara China, India, Bangladesh. Kaum terbesar di Myanmar adalah kaum Buddha yang menganut agama Buddha, golongan ini tidak diklasifikasikan sebagai kaum cina tetapi disebut sebagai etnik atau kaum Buddha. Kaum kedua yang terbesar di Myanmar adalah kaum Karen,diikuti dengan kaum Arakan dan penduduk atau kaum yang paling minoriti adalah kaum Islam. 


Negara Myanmar ini mempunyai komposisi penduduk yang terbesar iaitu 89% yang beragama Buddha,dan etnik Burma sebesar 68%. Majoriti penduduk ini hidup bergantung dengan etnik lain iaitu Shan ,Kayin, Rakhine, Mon, Kayah dan Kachin, Kristian,serta Islam. Myanmar dikatakan sebgai negara terbesar Asia Tenggara yang penduduknya beragama Buddha. 


Namun begitu, terdapat sumber yang mengatakan bahawa kaum Rohingya merupakan salah satu kaum yang telah wujud di Myanmar sebelum kemerdekaan negara tersebut.Orang Rohingya ini merupakan etnik beragama Islam di Utara Negeri Rakhine yang dahulunya dikenali sebagai Negeri Arakan.


Sejarah juga mencatatkan bahawa kaum ini merupakan penduduk asal Rakhine yang membentuk gugusan besar. Kaum ini dikatakan terdiri daripada pendatang-pendatang Arab, orang Parsi, yang 
 berhijrah ke negeri Arakan semasa empayar Mughal dan kaum ini mempunyai persamaan fizikal.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N