Langkau ke kandungan utama

SEJARAH ISLAM DI EROPAH.


ERA KEGEMILANGAN ISLAM DI EROPAH.
( selat pertemuan dua benua iaitu Barat dan Asia ).

Umat Islam pernah berada di era kegemilangan. Ianya telah menjadi bukti sejarah. Kegemilangan umat ketika itu bukan sahaja berjaya menguasai dunia tetapi juga turut melalui tempoh yang panjang iaitu 700 tahun atau tujuh abad. Zaman kegemilangan umat itu adalah di atas kehendak dan pertolongan Allah SWT kerana mereka memiliki ciri-ciri peribadi agung. Peribadi-peribadi agung itu sangat dipandang oleh Allah SWT hingga layak memperolehi naungan Allah SWT, hingga bangsa-bangsa lain seronok bernaung di bawah mereka.


Martabat dan maruah umat itu diangkat oleh Allah SWT bukan tanpa sebab atau secara tidak sengaja melainkan kerana mereka amat berpegang dengan Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Mereka benar-benar berperanan sebagai hamba. Sifat dan rasa kehambaan mereka amat kuat sehingga memusnahkan segala sifat mazmumah dan sifat keji. Mereka juga benar-benar menghayati rasa berTuhan. Mereka benar-benar merasai di dalam kekuasaan Allah SWT. Taqwa mereka sangat tinggi. Syariat sangat dijaga dalam semua aspek. Sangat takut dan cemas berhadapan dengan akhirat lantaran itu mereka takut untuk berbuat dosa.


Mereka juga memiliki sifat-sifat kekhalifahan yang sangat menonjol. Mereka begitu bersungguh-sungguh melaksanakan ajaran islam dalam aspek hablumminnannas atau urusan hidup berpandukan syariat islam. Ertinya mereka yang habluMinallah dan hablumminnannas sama kuat dan sama naik. Memimpin dan ibadah berjalan serentak. Semakin banyak urusan kehidupan maka semakin sibuk pula dengan Tuhan. Dan begitulah sebaliknya apabila memperolehi kekuatan dan ibadah kepada Allah SWT maka semakin gigih pula memimpin dan mencatur urusan kehidupan manusia.


Gibralta berasal dari bahasa Arab, Jabal Thoriq. Berada di sempadan benua Afrika dengan benua Eropah. Ia mengambil sempena nama panglima Islam iaitu Tariq bin Ziad. Pada 29 april 711 M (92 H), pasukan Tariq bin Ziad mendarat di Gibtalta. Jabal Tariq yang artinya Gunung Thariq sempena namanya. Setelah pendaratan, ia memerintahkan untuk membakar semua kapal dan berpidato di depan anak buahnya untuk membangkitkan semangat roh perjuangan mereka:

أيّها الناس، أين المفر؟ البحر من ورائكم، والعدوّ أمامكم، وليس لكم والله إلا الصدق والصبر...

"Tidak ada jalan untuk melarikan diri! Laut di belakang kalian, dan musuh di depan kalian: Demi Allah, tidak ada yang dapat kalian sekarang lakukan kecuali bersungguh-sungguh penuh keikhlasan dan kesabaran."


Pasukan Tariq menyerbu wilayah Andalusia di musim panas tahun 711 berjaya meraih kemenangan yang menentukan atas kerajaan Visigoth, di mana rajanya, Roderick rajanya terbunuh pada tarikh 19 Julai 711 dalam pertempuran Guadalete. Setelah itu, Tariq menjadi Gabenor Wilayah Andalusia sebelum akhirnya dipanggil pulang ke Damsyik oleh Khalifah Walid 1. Andalusia adalah kemajuan tamadun Islam yang pernah di catitkan sejarah. Ia merangkumi beberapa negara moden sekarang iaitu Spanyol, Portugal, Itali, Perancis, Andorra, Georgia dan British (Gibralta). 


Pada kebangkitan Islam pertama ke semua negara yang di sinaraikan tersebut berada di bawah Islam. Al-Andalus (Bahasa Arab: الأندلس al-andalus) bermaksud “kehijauan di penghujung musim panas” merupakan sebuah kerajaan Islam (711M-1492M) Spanyol Al-Ándalus; Bahasa Portugis Al-Andalus; Bahasa Catalonia Al-Àndalus), atau juga dikenali sebagai Iberia Moor, merupakan sebuah negeri Islam pada Zaman pertengahan yang merangkumi beberapa wilayah negeri-negeri Sepanyol/Sicily Portugal dan Perancis masa kini. 


Asal usul negara Portugal, iaitu ketika rombongan tentera Islam sampai di satu kawasan ladang yang luas dan cantik mereka bercakap sesama mereka inilah ladang burtuqal dalam bahasa Arabnya (برتقال) ladang buah limau. Portugal memang hanyalah sebuah negara yang kecil dan boleh dikatakan salah satu negara miskin di Eropah. Namun pada abad ke 15, Portugal merupakan bangsa yang besar karena merekalah yang pertama-tama melakukan penjelajahan maritim ke pelbagai penjuru dunia. 


Di sisi Tuhan hanya ada dua golongan sahaja yang diberi kuasa di atas muka bumi ini yang mengatasi golongan-golongan yang lain. Dua golongan itu ialah golongan kafir dan golongan orang-orang yang bertaqwa. Selain dari dua golongan ini tidak ada golongan lain yang di izinkan Tuhan untuk menguasai dunia ini. Ini bermakna golongan orang Islam tidak akan jadi kuasa dunia. 


Golongan kafir termasuklah golongan yang menolak Allah bulat-bulat seperti Komunis dan golongan musyrik iaitu yang menyekutukan dan mensyirikkan Allah seperti Kristian, Yahudi, Majusi, penyembah berhala dan lain-lain lagi. Golongan yang bertaqwa sudah tentulah mereka itu orang-orang Islam. Tetapi orang-orang Islam tidak semestinya tergolong ke dalam golongan orang-orang yang bertaqwa.


Allah sendiri tidak ada memberi apa-apa jaminan atau menjanjikan apa-apa pertolongan atau kemenangan kepada orang-orang Islam. Akan tetapi Allah banyak menjanjikan pertolongan dan kemenangan kepada orang-orang yang bertaqwa seperti maksud firman Tuhan: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh".
(Al-Ambiyaa' 21:105).

Maksudnya: "Allah menjadi penolong dan pelindung bagi orang-orang yang bertaqwa (yang engkaulah pemimpinnya).
(Al-Jaathiyah 45:19)."


Orang Islam hanya tahu dan ada ilmu tentang Tuhan. Mereka sebenarnya belum betul-betul kenal Tuhan atau arif tentang Allah. Oleh itu, walaupun mereka percaya dan tidak menafikan kewujudan Allah, mereka tidak dapat merasakan kewujudan Allah itu di hati mereka, jauh sekali untuk merasakan bahawa Allah itu Maha Hebat, Maha Perkasa, Maha Gagah, Maha Agung, Maha Mendengar, Maha Pengampun, Maha Melihat, Maha Mendengar dan ain-lain lagi. Mereka juga tidak dapat merasakan yang diri mereka itu hakikatnya ialah hamba kepada Allah yang hina dina, berdosa, lemah, dhaif, tidak memiliki apa-apa, pengemis kepada Tuhan dan sebagai.








Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

NEGARA SYAM.

NEGARA SYAM (JORDAN, PALESTIN,HEBRON, SYRIA) Negara Jordan menjadi tempat transit bagi Abuya sebelum meneruskan perjalanan ke negara negara lain. Jordan juga dikenali dengan bumi Anbiya. Jordan juga banyak meninggalkan kesan  peninggalan purba yang berusia  ribuan tahun. Ia banyak di Jordan atau dulu dikenali dengan negeri Syam. Wilayah Syam zaman kebangkitan pertama mengandungi Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria. Di era kebangkitan kali kedua Syam telah terpecah kepada empat negara. Ia dilakukan oleh penjajah. Kini terdapat negara Jordan, Palestin, Lubnan dan Syria secara berasingan satu sama lain. Jordan era terkini dikenali dengan Kerajaan Hasyimiyah Jordan, (Hashemite Kingdom of Jordan) atau lebih dikenali dengan nama Jordan sahaja  merupakan sebuah negara Arab yang terletak di Asia Barat (dulu dianggap Timur Tengah) bersempadan dengan negara-negara Arab yang lain. Ia terletak pada koordinat 34-29 Utara 35-39 Timur iaitu di sebelah Barat La

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN.

KEBANGKITAN ISLAM AKHIR ZAMAN. Allah telah mengkhabarkan kepada kita melalui lidah Rasul-Nya bahawa Allah telah ‘set’kan satu Jadual Allah SWT untuk umat yang datang sesudah wafatnya Nabi akhir zaman. Itulah kasih sayang Allah dan Rasul-Nya kepada umat Islam, yang untuk mereka tidak ada lagi nabi dan rasul.Maka diceritakan lah perkara-perkara yang bakal terjadi sama ada yang positif atau negatif. Dengan mengetahui dan memahami jadual itu, umat Islam terpandu atau terpimpin untuk menghadapi dan menerima takdir yang bakal berlaku. Antara jadual yang dimaksudkan itu ialah, Rasulullah SAW bersabda: Yang artinya : "Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian sebagaima­na yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu. Kemudian berlakulah Zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan seperti zaman kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat nya. Lalu berlakulah zaman

AGAMA NABI IBRAHIM.

AGAMA NABI IBRAHIM. Inti pati ayat: Al Qur’an ayat 123 surat 16 An Nahl, Kemudian Kami wahyukan kepadamu (Muhammad): "Ikutilah agama Ibrahim seorang yang hanif." dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan. Al Qur’an ayat 39 surat 14 Ibrahim, Segala puji bagi Allah yang telah menganugerahkan kepadaku di hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) do`a. Al Qur’an ayat 124 surat 2 Al Baqarah, Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia". Ibrahim berkata: "(Dan saya mohon juga) dari keturunanku". Allah berfirman: "Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang zalim". Al Qur’an ayat 71 surat 21 Al Anbiyaa’, Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia. N