Langkau ke kandungan utama

TENTERA ALLAH.

( Ramai yang terpaksa berpindah ).

( kesan Taufan Irma ).



Taufan Irma mula membadai Cuba dengan membawa angin kencang yang meragut 21 nyawa serta menyebabkan kemusnahan teruk di negara itu ketika bergerak ke arah Florida semalam.Irma, antara taufan Atlantik terkuat sejak seabad lalu, dijangka melanda Florida pagi esok dengan membawa bersama angin pemusnah kuat dan ancaman banjir ke negeri keempat paling ramai penduduk di Amerika itu.Usaha pemindahan terbesar dalam sejarah termasuk penduduk di sekitar Miami itu menjadi sukar akibat lebuh raya sesak, kekurangan bekalan minyak selain cabaran memindahkan warga emas dari destinasi pilihan persaraan itu.


Ribut itu diramal semakin kuat dan akan membadai Florido Keys sebagai taufan kategori lima iaitu tahap taufan terkuat menurut Pusat Taufan Nasional dengan kelajuan angin kira-kira 258 kilometer sejam.Menurut Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA), Amerika Syarikat hanya pernah menyaksikan tiga ribut kategori lima sejak 1981.Katanya, taufan Irma adalah lebih besar berbanding taufan Andrew yang menjadi taufan kategori lima terakhir pernah melanda Amerika Syarikat pada 1992. - Reuters


Bencana yang melanda negeri ini masih belum terlihat tanda-tanda mereda. Setelah tsunami, gempa bumi, gunung meletus, banjir, badai, lumpur Sidoarjo (lumpur Lapindo) dan berbagai bencana lain yang mengosongkan kas negara, terakhir, justru sejumlah gunung berapi kembali beraksi serentak menggeliat memamerkan kekuatan yang Tuhan berikan kepada mereka. Rakyat negeri ini semakin gelisah dalam kecemasan. Menunggu dengan perasaan susah payah di barak-barak pengungsian. Tapi, legiun gunung berapi hanyalah satu bagian dari keseluruhan alam yang terlihat jelas sedang tidak bersahabat ini.


Sebagian orang berhenti pada perkataan, “Bumi sedang marah” atau “Alam murka”. Padahal mereka sadar, bahwa alam semesta raya ini sepenuhnya tunduk patuh kepada Sang Pencipta. Langit dan Bumi beserta seluruh isinya, sebenarnya tidak memiliki sedikit kekuatan pun selain atas kehendak dan izin Tuan yang mengatur mereka setiap detik setiap saat. Jika alam ini tidak memiliki kuasa barang sedikitpun, lalu siapa sebenarnya yang murka?


Tetapi jangan dilupakan, Allah adalah Maha Pemurah dan Penyayang. Bahkan ketika Dia murka kepada manusia, sebenarnya ada kasih sayangnya kepada kita. Di balik itu semua ada peringatan dan didikan untuk kita mau kembali ingat kepada-Nya, taat dan patuh kepada-Nya. Melalui setiap fenomena di alam raya ini, Allah sedang berkata-kata kepada kita. Sekarang masalahnya, mampukah kita mendengar kata-kataNya? Dan yang lebih penting lagi, maukah kita medengar kata-kataNya? 


Jika kita tidak mampu, carilah siapa di kalangan hamba-hambaNya yang mampu menterjemahkannya kepada kita. Tapi jika kita tidak mahu, maka inilah sumber malapekata yang sebenarnya. Mungkin keenganan dan ketidakpedulian inilah yang menjadi sebab mengapa 1001 bencana terus terjadi dan belum akan berhenti di negeri ini
Belum tibakah saatnya untuk kita berhenti dari cara berfikir  “
Fenomena alam ya fenomena alam. Ga udah dihubung-hubungkan deh sama Tuhan, kaya zaman prasejarah aja. Ini zaman modern, Bung.” Cara berfikir  sekuler? Ya, sekuler atau apapun orang menamainya.


Walaupun sudah satu setengah tahun lumpur Lapindo meluap tanpa kita mampu menanganinya, namun rupanya cara berfikir sekuler masih tetap berdiri pongah dalam akal pikiran kita. Oleh karena itu perlu kita ingat, jangankan lumpur Lapindo, bahkan ketika menjelang kiamat nanti, saat matahari terbit dari barat, manusia di zaman tanpa iman itu juga akan berkata hal yang sama, “Ah, itu kan fenomena alam…”

“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya. (QS Al A’raaf 96)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TETAMU ALLAH

MENJADI TETAMU ALLAH.

Tetamu Allah adalah satu gelaran sangat istemewa dalam Islam.  Allah dan Para Rasul sendiri memberikan layanan istemewa kepada tetamu. Dalam Islam wajib melayani tetamu yang datang bertamu ke tempat kita. Bagi umat Islam yang tahu kelebihan gelaran tersebut mereka akan berusaha dan memasang cita-cita untuk mendapat menjadi "Tetamu Allah ". Manusia di dunia ini dapat menjadi tetamu negara sebagai VIP itu pun manusia sudah rasa sangat berharga dan istemewa. Kerana menjadi tetamu VIP akan menerima layanan lima bintang. 

Betapalah apabila manusia kalau dapat menjadi tetamu Allah ia akan merasakan sepanjang hidupnya bahkan ia akan diberikan nilai sampai ke  Akhirat. "Pergi ke Makkatul Mukarramah tempat yang bersejarah. Manunaikan ibadah kemuncak rukun Islam yang lima Di sana umat Islam menjadi tetamu-tetamu Allah Kenalah menjaga adab-adabnya dengan sempurnanya". ( sedutan madah Abuya Imam Ashaari Muhammad At Tamimi ).

Satu istilah yang disebut oleh Allah d…

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.

KEAJAIBAN SUNGAI FURAT DAN DAJLAH TANDA KIAMAT.
(Sungai Dajlah).

Mengimbau kembali XPDC penulis ke Iraq melalui jalan darat dari Jordan pada 9 januari 1990. Menaiki kereta jenis GMC yang boleh memuatkan 9 penumpang. Kali ini penulis hendak kongsikan maklumat berkaitan dengan sejarah Sungai Furat dan Dajlah. Rujukan kebanyakkan dari risalah-risalah yang di terbitkan oleh kerajaan Iraq. Perjalanan darat dari Jordan ke Iraq mengambil masa 12 jam. Sepanjang perjalanan terlalu banyak sekatan tentera di dua buah negara tersebut. Terutamanya semasa berada di kawasan Iraq. Sejarah purba dan sejarah moden Iraq banyak berkaitan dengan sungai tersebut. Furat dan Dajlah merupakan antara sungai yang memiliki ikatan sejarah yang kuat dengan ajaran Islam. 

Sungai yang menjadi sumber mata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia itu berkali-kali disebutkan dalam berbagai hadis. Sungai Furat juga dikaitkan dengan Nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad SAW. Ia juga dikaitkan dengan tanda kiamat s…

ASAL USUL KAMPUNG DATUK KERAMAT.

PUSAT PENGAJIAN ABUYA PRAKTIKAL.
( Pasar Datuk Keramat dikaitkan dengan pasar Siti Khadijah Kelantan ).

BAGI warga kota, nama Kampung Datuk Keramat memang tidak asing lagi, bukan saja kerana ia antara kawasan perkampungan Melayu terbesar di ibu negara, tetapi ia juga adalah syurga makanan. Sebut saja makanan apa, pasti dapat dijumpai di situ.Begitu juga setiap kali kedatangan bulan Ramadan, Kampung Datuk Keramat bertukar wajah menjadi pesta makanan dengan ratusan gerai menjual pelbagai jenis makanan tempatan terutamanya di kawasan Pasar Datuk Keramat. Dalam kemeriahannya sebagai syurga makanan, ramai yang tidak tahu asal-usul nama penempatan ini. BH Plus menyingkap maksud di sebalik nama perkampungan ini. 

ABUYA memulakan jemaah pengajiannya di kampung Datuk Keramat. Ketika itu kumpulan pengajian Abuya dikenali dengan pengajian ".RUMAH PUTIH". Dipanggil rumah putih kerana rumah tersebut berwarna putih. Di markaz tersebut diadakan perjumpaan dikalangan ahli pengajian. Program tet…